Ik weet niet hoe jullie dat vergaat, maar als ik na de vakantie weer aan de slag ga dan moet ik mezelf altijd temperen om niet meteen mijn hele jaarplanning vol te stoppen met wereld bestormende projecten. Ik merkte al na de eerste week dat ik zoveel dingen had opgestart en weer had her gestart, dat mijn agenda meteen niet meer voldeed aan mijn eigen adviezen, niet meer dan 50% van je tijd in overleg of bezet zijn door afspraken, niet plannen voor 9 uur of na 17.00 uur en tenminste 1 dag in de week reserveren voor het besteden van tijd aan meer strategische zaken.
Vanavond kon ik bij mijzelf op consult. Een klant van mij is bezig met een groot project dat drie assen raakt van het bedrijf, de operationele as, de proces as en de cultuur as. En 1 van de belangrijke vraagstukken is, hoe krijg ik dat verkocht in een grote organisatie en hoe krijg ik draagvlak zonder dat ik zelf kopje onder ga? Zonder de inhoud van de avond te verklappen, was een van de uitkomsten 'maak het niet te groot'. Doe afstand van je eigen beeld van je project en ga ophalen hoe je doelgroep er tegenaan kijkt. Allemaal heel logisch, maar zeker niet eenvoudig. En vervolgens geef je de inhoud van wat je opgehaald hebt terug, ingepast in je eigen project beeld. Stap 2 is om het project zodanig in te richten dat bij alle stakeholders het gevoel ontstaat dat het overzichtelijk en behapbaar is, maar dat door de spreiding te laten zien toch de grootte en het belang overkomen. Zeker, niet eenvoudig, maar wel een professionele manier om complexe management vraagstukken aan te pakken.
wil je hier meer over weten, stuur me een mailtje en je krijgt antwoord.